Herrfors satsar på digitala energilösningar
Oy Herrfors Ab går tillsammans med dotterkoncernen i Sverige, Härjeåns Kraft Ab, in som delägare i Bright Energy AB, Stockholm. Bright Energy tillhandahåller en marknadsledande digital plattform för elkonsumenter i Sverige.
Detta ger Herrfors möjlighet att ta del av den digitala plattformen och skapa en ny produkt som hjälper kunden att förstå och påverka sin egen elförbrukning och dess miljöpåverkan. Plattformen möjliggör för kunden att automatiskt optimera till exempel värmesystem, elbilsladdning och smarta hem-produkter. På så sätt blir konsumenternas miljöpåverkan mindre och kostnaderna lägre samtidigt som man säkrar en framtida effektiv och värdeskapande kunddialog.
– Vi ser ett stort värde i att kunna skapa en helhetslösning som svarar för allt fler av våra kunders behov. Därför väljer vi att samarbeta med Bright som redan nu kan visa upp en digital lösning, som vi kan anpassa för Herrfors kunder och den finländska marknaden, säger Roger Holm, vd för Oy Herrfors Ab.
Att framtidens elkonsumtion kommer att se annorlunda ut än historiskt och idag är ett faktum. Nya behov uppstår i samband med att fler hushåll installerar solceller, köper elbilar och är allt mer uppkopplade vilket ställer krav på nya automatiserade lösningar.
– Vår app skapar en helt ny förståelse för elkonsumtion och miljöpåverkan. Förmågan att styra allt från elbilsladdning till värmesystem efter pris och miljöpåverkan har fått väldigt positiv respons från dels våra kunder och dels från andra aktörer i branschen. Vi är oerhört nöjda och glada för det samarbetsavtal vi skrivit med Herrfors/Härjeåns samt att de tror på plattformen så pass mycket att de valt att även investera i oss som bolag, säger Bright Energys medgrundare och VD, David Forsberg.
För mer information: vd Roger Holm, 040 585 2495