Ny elanslutning 

 

Vänligen ta kontakt i god tid innan elbehovet. Vi samlar in de nödvändiga uppgifterna för leverans av el och ger ett erbjudande samt en uppskattad leveranstid. (Behandlingstid för offerten är 2 veckor).

Steg för anslutning till elnätet


Uppgörande av anslutningsavtal 

Vi uppr ett elanslutningsavtal när offerten har godkänts. I avtalet fastställs leveransvillkoren och tidsplan.

Byggande av elnätet

Vi påbörjar planeringen och skaffar nödvändiga tillstånd, såsom grävningstillstånd. Vi utför nödvändiga byggnadsarbeten, såsom kabeldragning och montering av transformatorstationer.

Klar för anslutning

Då elnätet är färdigt byggt till fastighetens tomtgräns, så är den klar för anslutning 

Installation av mätare

Efter att anslutningen har levererats kan du beställa installation av mätaren när mätcentralen och den interna anslutningskabeln till fastigheten har byggts och granskats för inkoppling.

Steg för anslutning till elnätet

 

 


Uppgörande av anslutningsavtal

Vi uppr ett elanslutningsavtal när offerten har godkänts. I avtalet fastställs leveransvillkoren och tidsplan.  

Byggande av elnätet

Vi påbörjar planeringen och skaffar nödvändiga tillstånd, såsom grävningstillstånd. Vi utför nödvändiga byggnadsarbeten, såsom kabeldragning och montering av transformatorstationer.

Klar för anslutning

Då elnätet är färdigt byggt till fastighetens tomtgräns, så är den klar för anslutning.

Installation av mätere

Efter att anslutningen har levererats kan du beställa installation av mätaren när mätcentralen och den interna anslutningskabeln till fastigheten har byggts och granskats för inkoppling.

Anslutningens leveranstider

 

Observera att leveransen av el till fastigheten kan ta till och med upp till 6 månader, så vänligen kontakta oss i god tid för beställningen av elen. Nedan kan du läsa mera om den uppskattade leveranstiden per zon. 

  • Zon 1 (200 m): Snabb, vanligen 4–6 veckor.
  • Zon 2 (201–400 m): Måttlig, vanligen 6–8 veckor.
  • Zon 3 (401–600 m): Längre, vanligen 8–12 veckor.
  • Områden utanför zonprissättning: Fallbaserad, kan variera mycket. 

Den exakta leveranstiden fastställs vid upprättandet av anslutningsavtalet. Leveranstiden för anslutningen påverkas också av den nödvändiga effektkapaciteten utöver platsen.

 

Efter att anslutningen är klar för inkoppling och har byggts måste den tas i bruk senast efter 6 månader eller så måste ett upprätthållande avtal uppgöras.

Anslutningskabel

 

Varför är anslutningskabeln viktig? 
  • Elleverans: Anslutningskabeln säkerställer att elen överförs säkert och pålitligt från distributionsnätet till kundens fastighet.
  • Anslutning till distributionsnätet: Den fungerar som gräns mellan kunden och elnätet, vilket möjliggör användning av el i hemmet eller företaget.
  • Anslutningspunkt: Anslutningspunktens placering fastställs i anslutningsavtalet och kan variera beroende på fastighetens läge och typen av elnät. Vanligtvis är det vid tomtgränsen. 
Hur installeras anslutningskabeln? 
  1. Planering: Först planerar elentreprenören vart och hur anslutningskabeln ska installeras. Anslutningspunkten på fastigheten bestämmer installationsriktningen.
  2. Installation: Elentreprenören installerar kabeln på den planerade platsen.
  3. Inspektion och inkoppling: Efter installationen inspekteras kabeln av elentreprenören. 
Vad behöver kunden veta? 
  • Upphandling: Kunden kan upphandla installationen av anslutningskabeln och välja den mest lämpliga elentreprenören.
  • Krav: Anslutningskabeln måste uppfylla de tekniska krav som ställs av elnätsbolaget.
  • Livslängd: Jordkabelns livslängd är vanligtvis cirka 40–50 år. Anslutningskabeln är kundens ansvar. 

Val och placering av mätcentral 

 

Mätcentralen är en viktig del av kundens elsystem, eftersom den innehåller elmätaren och nödvändiga skyddsanordningar, såsom säkringar och brytare. Mätcentralen måste anskaffas och underhållas av kunden i framtiden. Här är några tips för val och placering av mätcentralen: 

Val 
  1. Lämplig storlek: Välj en mätcentral som motsvarar fastighetens elförbrukningsbehov. Centralen måste kunna hantera den nödvändiga mängden el på ett säkert sätt.
  2. Kvalitet och säkerhet: Säkerställ att mätcentralen är av hög kvalitet och uppfyller alla säkerhetskrav.
  3. Utbyggbarhet: Om du planerar att utöka elsystemet i framtiden, välj en mätcentral som möjliggör installation av ytterligare komponenter.
  4. Överspänningsskydd: Överspänningsskydd måste anskaffas av kunden själv vid behov. 

 

Placering 
  1. Fri åtkomst: Placera mätcentralen på en sådan plats där nätinnehavaren har fri åtkomst för underhåll och byte av mätaren. Vanligtvis innebär detta en yttervägg eller en markmonterad mätcentral.
  2. Säkerhet: Placera mätcentralen på en plats där den inte är utsatt för skador eller vandalism. Undvik att placera den för lågt, där den kan utsättas för avrinnings vatten.
  3. Avstånd från anslutningspunkten: Mätcentralen bör vara rimligt nära anslutningspunkten för att hålla kabelkostnader och förluster till ett minimum. Avståndet från tomtgränsen till mätcentralen bör vara mindre än 200 m.
  4. Nätinnehavaren: Kontakta oss och säkerställ att mätcentralens placering och installation uppfyller kraven. 
Samarbete med branschfolk 
  • Elentreprenör: Använd en professionell elentreprenör för installation av mätcentralen. De kan välja och placera mätcentralen korrekt och säkert. I TUKES (länk) registret kan du hitta auktoriserade elentreprenörer.
  • Jordning: Som konsumentjordning ska i första hand användas en jordningselektrod som är placerad i byggnadens grund, under eller runt den. Eftersom jordningen måste göras i samband med grundarbetena är det viktigt att du kontaktar också en elentreprenör i god tid innan byggstarten. 

 

 

Att beställa en ny elanslutning är enkelt och smidigt. Kom ihåg att kontakta oss i god tid innan byggprojektet startar, så att det inte uppstår några överraskningar med leveranstiden. Om du har några frågor eller behöver hjälp, är vår kundtjänst alltid redo att hjälpa till. 

Kontaktuppgifter

Johan Sundholm
Jakobstad, Oravais, Maxmo, Terjärv, Pedersöre, Larsmo

06-7815 332

fornamn.efternamn@herrfors.fi


Joonas Häkkilä
Ylivieska, Alavieska

044-7815 373

fornamn.efternamn@herrfors.fi

Kundservice här hej!

Oavsett om du redan är kund hos oss eller bara funderar på att bli - tveka inte att ta kontakt med oss.

Telefonservice Jakobstad: må-fre kl 10-15 

Tel: (06) 781 5300

Köpmansgatan 10, 68600 Jakobstad

E-post: info@herrfors.fi

Felanmälan 24h


Telefonservice Ylivieska: må-fre kl 10-15

Tel: (08) 411 0400

Torikuja 3, 84100 Ylivieska

E-post: laskutus.yka@herrfors.fi

Felanmälan 24h 

 

Samtalen till Herrfors kundtjänst spelas in för att garantera kvaliteten och för att lösa eventuella tvister.